גמילה מסמים ואלכוהולהסמים הקלים הנפוצים ביותר הם חשיש ומריחואנה, אך קיימים חומרים נוספים המוגדרים כסמים קלים כמו לדוגמא חגיגת. הסמים הקלים גורמים בדרך כלל לתחושת אופוריה והרגשת "היי", ולעומת הסמים הקשים הם בעלי פוטנציאל התמכרות נמוך.

עיקר ההשפעה של הסמים הקלים היא השפעה במישור הנפשי, וההשפעה הגופנית הביוכימית מועטת מאוד ביחס לסמים הקשים, ולכן גם פוטנציאל ההתמכרות הנמוך יחסית. ולכן, התמכרות לסמים קלים היא בעיקר תהליך התנהגותי, והגמילה מתבצעת בהתאם.

חשוב לזכור שבגלל הפוטנציאל הממכר הנמוך, גמילה מסמים קלים כוללת סימני גמילה מועטים וקלים ביותר, אך עם זאת קשה יותר להיגמל מהסמים הקלים, בעיקר מכיוון שבניגוד לסמים הקשים אין כאן תלות גופנית אלא תלות נפשית.

הבעיה בשימוש בסמים קלים

לכאורה, סמים קלים לא גורמים נזק משמעותי ואין כל סיבה להפסיק להשתמש בהם או להוציאם מחוץ לחוק. גופים שונים שתומכים בלגליזציה של הסמים הקלים טוענים שאלה חומרים שאינם ממכרים, גורמים להרגשה טובה, זולים ולא גורמים לפגיעה בזולת. טענות אלה מופרכות, וכיום ידוע שבשימוש בסמים הקלים פוטנציאל ממכר הרסני בדומה לסמים הקשים. קיימות מספר בעיות מרכזיות בשימוש בסמים קלים, שבגללו חשוב להתחיל תהליכי גמילה בזמן:

תהליך הגמילה מסמים קלים

תהליך הגמילה מסמים קלים מתבסס בעיקר על שינוי אורח החיים והוצאת ההרגל של השימוש בסמים. חשוב לזכור שלסמים הקלים אין סימני גמילה משמעותיים, ולכן רוב תהליך הגמילה יתבצע בבית, בשיחות וסדנאות עם אנשי מקצוע.

בשלב ראשון, מטרת המפגשים היא להגיע להבנה שמדובר בהתמכרות, להבין את הבסיס לה ואת השפעת הסם על החיים. לאחר מכן, עוברים ליצירת תכנית משותפת לתהליך הגמילה ושינוי אורח החיים כך שהסם לא יהיה חלק ממנו. בחלק מהמקרים, ובמיוחד אצל בני נוער מערבים גם את המשפחה הקרובה שתפקידה לספק את התמיכה והחום הנדרשים.

יש לציין שלמרות שמדובר בסמים קלים, ואין כמעט תלות גופנית, הגמילה היא תהליך ארוך וקשה ביותר, ויש צורך במוטיבציה רבה ואחריות על מנת להצליח בתהליך הגמילה.

קראו עוד:

גמילה מאופיום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן